Maar wat dan wel precies bepalend is voor de ranking is het grote geheim van Google en met elke update worden de algoritmes ook weer aangepast. Er zijn zo’n 250 algoritmes, waarvan er ongeveer 150 bekend zijn. Een belangrijk algoritme is het aantal links vanaf externe websites naar een webpagina. Met alle Google updates door de jaren heen is dit altijd een vast gegeven gebleven. Maar wat vroeger gold als een ‘mooie’ link, wordt in 2019 misschien wel gezien als een spammy link die je website meer kwaad dan goed doet. Belangrijk om eens te kijken naar de do’s en don’ts van het linkbuilden anno 2019.
De do’s van linkbuilding in 2019
- Zorg voor een gevarieerd linkprofiel. Geen enkele website zou op een natuurlijke wijze enkel links werven vanaf autoritaire website. Startpagina links, links vanaf de wat kleinere blogs etc. behoren ook tot een natuurlijk linkprofiel. Natuurlijk is sowieso het toverwoord als het gaat om wat Google graag ziet. Uiteraard is een geheel natuurlijk verkregen linkprofiel een utopie, maar je kunt dit wel zoveel mogelijk nabootsen.
- Kijk verder dan de DA waarde van een website waar je een backlink wilt plaatsen. Referring domains, trust flow, traffic en relevantie zijn zeker net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Er zijn speciale tools zoals MOZ en Majestic die je hier uitstekend mee kunnen helpen.
- Zorg voor een natuurlijke afwisseling in je anchorteksten. Gebruik niet enkel je voornaamste keyword als anchor maar vervang deze regelmatig door synoniemen om zo een natuurlijker beeld te creëren van je website. Ook branded anchors (de naam van je business cq website) zijn een waardevolle toevoeging aan de variëteit van ankerteksten.
- Schrijf echt relevante content met daarin op een (komt hij weer) natuurlijke wijze je link vermeld. Een waardevol artikel op een externe website heeft een dubbele functie, je hebt een sterke link én je genereert traffic naar je website.
- Zie linkbuilding als een volwassen onderdeel van jouw online marketing strategie. Het is niet iets dat je er even bijdoet.
De don’ts van linkbuilden anno 2019
- Een artikeltje van 300 woorden volproppen met 3 links met de gedachte ‘elke link is er 1!’ is echt een NO GO! Google is veel slimmer dan dat en zal deze links eerder als spam beschouwen dan als een waardevolle toevoeging voor je website.
- Geen budget vrijmaken voor linkbuilding en hopen dat een gekopieerd artikel van andere website (eventueel vertaald uit het Engels door een vertaalmachine) je autoriteit gaat opleveren.
- Enkel gaan voor kwantiteit in plaats van kwaliteit en zo de mooie links (lees duurdere links) laten liggen.
- Alleen links bouwen naar de homepage, want dit is toch je belangrijkste pagina?! Dit komt heel onnatuurlijk over en doet je website op den duur meer kwaad dan goed.
- Je laten verleiden door de vele aanbiedingen om links te ruilen. Meestal gaat het om een ABC ruil (AB ruil is gelukkig aan het uitsterven) maar zelfs een ABC ruil is niet meer van deze tijd. Hier kwam je misschien een paar jaar geleden nog mee weg maar anno 2019 is het echt not done.
- Je bezoekers uit het oog verliezen. Schrijf altijd artikelen met de zoekvraag van je bezoekers in je achterhoofd. Het draait tenslotte allemaal om hen. Dit is wat Google waardeert, een website waar de bezoeker vindt wat hem wordt beloofd.
Dit klinkt natuurlijk allemaal best wel logisch, maar nu de hamvraag: hoe ga je dit toepassen op je website? Linkbuilding is een vak, niet iets wat je er in de avonduren even bij doet. Goede SEO gaat je op de lange termijn veel opleveren. In tegenstelling tot verkeer dat via Adwords of Facebook adverteren binnenkomt is organisch zoekverkeer blijvend. Met dit in je achterhoofd zou je er eens aan kunnen denken om je linkbuilding te outsourcen. Een SEO specialist betaalt zich op lange termijn terug. Waar je elke maand een factuur krijgt voor je Adwords en Facebook campagnes, betaal je slechts eenmaal voor die mooie link, die over 3 jaar nog steeds organisch zoekverkeer naar je website trekt.
Conclusie linkbuiding 2019
We zien deze trend al enige jaren maar in 2019 wordt hij steeds belangrijker, de links moeten natuurlijk ogen! Geen tientallen goedkope spam links maar kwalitatieve in-content links die zo natuurlijk zijn aangebracht dat het zomaar een spontane link naar je website zou kunnen zijn in plaats van een betaalde. Deze tendens zal in de toekomst nog belangrijker worden, dus kies vanaf nu voor kwaliteit boven kwantiteit.
Omdat zoekmachines nu meer aandacht besteden aan de waarde van kwaliteit boven kwantiteit. En het verkrijgen van kwalitatieve links van relevante, autoriteit websites is niet zo eenvoudig. Maar als je linkbuildingcampagne goed is uitgevoerd is ook beloning groot want je krijgt meer bezoekers dankzij het zoekmachine verkeer naar uw website. Dat betekent meer leads, omzet en inkomsten voor uw bedrijf.
Wij verzorgen voor u de professionele ontwikkeling van uw webshop of website. Volgens uw huidige website, in de stijl van uw bestaande huisstijl of met een volledig nieuw concept. De lay-out wordt zo ontwikkeld dat deze op alle pagina’s kan opnieuw gebruikt worden.
Backlinks kopen? Zoek je links voor jou website? Dan zit je hier goed! Wij verkopen links is zeer interessante websites, de links kunnen geplaatst worden voor subpagina’s tot op de homepage van onze websites.